neděle, července 01, 2007

LCS - nové lodě pro boj v pobřežních vodách

Mezi nejčastější typy vojenských lodí patří fregaty (výtlak mezi 2,5 - 4 tunami, např. lodě třídy Oliver Hazard Perry). Jejich posláním bylo doprovázet obchodní nebo letadlové lodi a chránit je především před nepřátelskými ponorkami.

Během studené války opět přicházela v úvahu bitva o Atlantik - pokud by v případě ruského útoku jednotky NATO dokázaly zastavit prvotní ruský tankový útok, pak by opět nastala poziční válka a třetí světovou válku by vyhrála ta strana, která by dokázala na frontu dopravit více vojenského materiálu. Evropa by přežila, pokud by přežily námořní konvoje převážející zbraně z USA (scénář třetí světové války byl výborně nastíněn v knize Toma Clancyho Rudá bouře).

V devadesátých letech skončila studená válka a s ní se změnila i role vojenského námořnictva, které je nyní jedním z klíčových prvků v boji proti terorismu. Námořnictvo bude operovat především v pobřežních vodách - zrodily se nové třídy
  1. ponorek - třída Virginia,
  2. torpédoborců - budoucí třída DD(X),
  3. křižníků - budoucí třída CG(X),
  4. fregat - budoucí třídy Freedom a Indenpendence.
Obě budoucí třídy fregat spadají pod vývojový program LCS (Littoral combat ship), který se zrodil v roce 2004, kdy bylo rozhodnuto, že firmy Lockheed Martin (LM) a General Dynamics (GD) postaví každá dva prototypy. První prototyp lodi firmy LM byl spuštěn na vodu 23. 9. 2005 a byl pojmenován USS Freedom (LCS-1) GD v současnosti dokončuje loď, která nese jméno USS Indenpendence (LCS-2). Loď LCS-4 bude dokončena asi za dva roky, kdežto LCS-3 firmy LM postavena nebude, neboť americké námořnictvo kvůli rostoucím nákladům odstoupilo od kontraktu.



Oba projekty firem LM a GD se od sebe koncepčně liší, mají mít ale přibližně stejné výkony. LM vsadila na klasické jednotrupové provedení (délka 115.5 m, ponor 3,7 m, výtlak 2.5 t, rychlost 45 uzlů (=námořních mil/hod) ). Pohonná jednotka se skládá z plynových turbín a dieselových motorů, které pohánějí vodní trysky. Jejím úkolem budou operace v pobřežních vodách: protiponorkový boj, boj proti hladinových cílům a vyhledávání min. Z lodi mohou také operovat malé čluny, ať již pomocí lodní rampy nebo pomocí dveří na pravoboku. V příďové části paluby se mohou nacházet různé zbraně, zejména automatické dělo ráže 57mm. Nad vrtulníkovým hangárem se nachází odpalovací zařízení protiletadlových raket RAM.

Firma GD naopak vsadila na trimaran , tedy na loď se třemi trupy. Loď bude mít následující charakteristiky: délka 127 m, ponor 4,5 m, výtlak 2748 t, rychlost až 47 uzlů. Pohon kombinuje plynové turbíny a dieselové motory, které pomocí generátorů pohání vodní trysky.


U obou lodí se předpokládá podobná elektronická výbava založená na pokročilém víceúčelovém 3D radaru. Podobná bude i výzbroj:
  • - víceúčelové dělo ráže 57 mm, torpédomety
  • - obrané vypouštěcí zařízení klamných cílů SRBOC, Nulka,
  • - vypouštěcí zařízení protiletadlových raket krátkého dosahu RAM,
  • - 2 x námořní vrtulník SH-60 Seahawk (nosič radaru, ponorného sonaru, torpéda Mk-46, protilodní střely AGM-119 Penguin, univerzální střely AGM-114 Hellfire), bezpilotní létající prostředky.
Nejzajímavější je právě schopnost nést dva vrtulníky Seahawk. Pomocí těchto vrtulníků mohou fregaty účinně bojovat proti ponorkám ve větší vzdálenosti od mateřské lodi, mohou napadat nepřátelské raketonosné rychlé čluny či pomocí raket Hellfire útočit na cíle na pobřeží. Teroristé se mají tedy čeho obávat.



Linkuj! Přidej do záložek na Jagg! pošli na vybrali.sme.sk Návštěvní kniha



Zdroje a další informace:
Wikipedia (1, 2, 3), military.com, global security,

Žádné komentáře:

 

blogger templates | Make Money Online